Generella Leverantörsvillkor
Generella Leverantörsvillkor
- Arbetsmiljö och säkerhet
1.1 Leverantören ansvarar för att genomföra en noggrann riskbedömning av de lokaler där arbetet ska utföras. Detta inkluderar att identifiera eventuella faror såsom lösa trösklar, ojämna ytor eller andra potentiella risker som kan orsaka skador. Leverantören ska återkomma till beställaren om risker och arbetsmiljöhinder förekommer på beställarens egendom. Beställaren och leverantören ska gemensamt lägga upp en plan för att eliminera dessa risker.
1.2 Leverantören ska vidta nödvändiga åtgärder för att eliminera eller minimera dessa risker under hela leveransprocessen. Detta innefattar att Leverantören ska arbeta systematiskt och förebyggande för att ständigt förbättra arbetsmiljö och hälsa. Säkerställande av en säker arbetsmiljö för alla som vistas i lokalerna. Alla som arbetar för leverantörens räkning ska regelbundet utbildas i säker arbetsmiljö och relevant information ska finnas lättillgänglig på ett språk som alla verksamma förstår. Olycksfall och arbetsskador ska förebyggas och alla verksamma, oavsett anställnings- eller kontraktsform, ska omfattas av olycksfallsförsäkring. Leverantören ska se till att anställda inte är alkohol- eller drogpåverkade under arbetstid.
1.3 Skyldighet att rapportera. Leverantören ska omedelbart rapportera till beställaren om några faror eller risker upptäckts på fastigheten. Olycksfall eller tillbud som sker under arbete för beställaren ska rapporteras till beställaren utan dröjsmål.
- Ekonomi
– Vid fakturering ska leverantören följa beställarens anvisningar beträffande beställande bolag inom koncernen.
– Beställaren har rätt till 30 dagars kredittid från fakturadatum.
– Betalning ska erläggas senast 30 dagar efter att beställaren mottagit en korrekt och fullständig faktura.
– För att fakturan ska anses som korrekt och fullständig (utöver Skatteverkets definitioner), ska följande uppgifter inkluderas:
i. Beställarens referensnummer eller annan uppgift
ii. Detaljerad beskrivning av de levererade tjänsterna eller produkterna
iii. Totala beloppet att betala
iv. Fakturan ska skickas i PDF format till e-postadressen: faktura@rosfast.se
Generella Ordnings- & Skyddsregler
Generella Ordnings- & Skyddsregler
Förutom gällande lag, förordningar, föreskrifter och avtal gäller följandande ordnings- och skyddsregler.
- Allmänt
Dessa ordnings- och skyddsregler gäller alla som vistas på arbetsområdet och/eller i anslutning till arbetsområdet. Det inkluderar även transporter till området och andra inbjudna. Det åligger den som bjuder in/beställer att informera om dessa nedan redovisade ordnings- och skyddsregler.
− Obehöriga äger ej tillträde till arbetsområdet! Inhägna/avskärma arbetsområdet. Avvisa obehöriga och rapportera till beställaren.
− Alla på arbetsområdet skall bära företagslegitimation/ID-06 väl synligt.
− Rökning är förbjuden.
− Radioapparat får ej användas.
− Arbetsplats skall städas varje dag.
− Skydd mot damm-, lukt- och ljudspridning mot angränsande utrymmen skall utföras.
− Maskiner, verktyg skall alltid låsas in eller göras obrukbara när tillsyn saknas.
− Anliggande stegar är förbjudna att använda.
− Parkering av fordon får endast ske på av beställare anvisad plats
− Tillträdes- och transportleder skall underhållas. Dessa får ej användas som upplagsplatser.
2. Skyddsanordningar
Innan ett arbete påbörjas ska man alltid kontrollera att erforderliga skyddsanordningar är korrekta och säkert utförda. Ett arbete kan innebära att man måste sätta upp en tillfällig avspärrning omkring arbetsplatsen för att förhindra att någon skadar sig.
Observera Måste en skyddsanordning tas bort för att kunna utföra ett arbete, är det en skyldighet att återställa den. Om skyddsanordning ej omedelbart kan återställas ska detta rapporteras till beställaren (Underlåtenhet eller slarv kan medföra straffpåföljd enligt AML kap.8 §2).
3. Personlig skyddsutrustning Tex. skyddshjälm med hakrem samt skyddsskor med spiktrampskydd och skyddståhätta ska alltid bäras. Varselkläder skall användas där passerande fordonstrafik förekommer. Övrig anbefalld skyddsutrustning ska även bäras.
4. Brandfara och brandredskap
Meddela beställare om brandfarlig vara skall användas. Utrymningsvägar skall hållas fria. Alla skall veta var brandsläckare finns. Gas- och gasolflaskor skall, då de ej används, samlas till särskilt anvisad och varningskyltad plats.
5. Heta arbeten
Inga heta arbeten får påbörjas utan att den Tillståndsansvarige för brandskydd gjort kontroll och lämnat tillstånd. Brandsläckare skall finnas tillhands.
6. Elsäkerhet
Endast behörig installatör får göra ingrepp i elanläggningen – tillfällig eller permanent. Endast byte av säkringar får utföras. Var rädd om kablarna – de skadas lätt. Låt ej kablar ligga oskyddade där skaderisk föreligger. Skadade elkablar får under inga omständigheter användas. Om skada på elkabel upptäcks – underrätta genast beställaren.
7. Maskiner och lyftanordningar.
Grävmaskiner, kranar, lyftanordningar, hissar och liknande utrustningar måste besiktigas med vissa tidsintervall. Utrustning för vilken aktuell uppgift saknas om godkänd besiktning får ej användas på arbetsplatsen. Besiktningsintyg ska uppvisas för beställaren innan något arbete fårpåbörjas. Där förarbevis krävs skall detta uppvisas och vid maskindrivna lyftanordningar uppvisas även arbetsgivarens tillstånd. Maskinförare eller fordonsförare skall alltid förvissa sig om att ingen befinner sig inom arbetsområdet om backning måste ske.
8. Bullrande verksamhet
Åtgärder för att minska hörselskadligt buller ska vidtas av alla verksamma på arbetsplatsen. Detta görs dels genom att använda sådana maskiner och utrustningar som ger så lite buller som möjligt, dels genom att avskärma speciellt bullrande arbeten.
9. Damm och lukt
Om arbetsmoment där risk för damm- eller luktspridning förekommer skall avskärmning för damm- och luktspridning skapas till intilliggande lokaler. Arbetsmetoder och verktyg skall väljas för att eliminera möjligheten damm- och luktspridning.
10. Farliga ämnen
Den som avser att använda farliga ämnen skall anmäla detta till byggarbetsmiljösamordnaren. Aktuellt säkerhetsdatablad skall finnas tillgängligt och genomgånget för att arbetet skall få utföras.
11. Under- och sidoentreprenör
Under- och sidoentreprenör ska tillse att den egna personalen får del av dessa regler. Varje entreprenör tillhandahåller ev. särskilda skyddsanordningar samt personliga skyddsutrustningar för sina anställda och svarar för att egen utrustning fortlöpande besiktigas och underhålles.